Bij het bouwen van een nieuwe school komt veel kijken. De architect, installateur en aannemer moeten overal aan denken. Naast het ontwerp en de techniek, speelt ook de toegankelijkheid een belangrijke rol. Want hoe zorgen we ervoor dat iedereen, inclusief mensen met een beperking, het gebouw optimaal kan gebruiken? Daar hielpen leerlingen van het Morgen College hen mee.
Samen werken aan toegankelijkheid
Bij het project “Samen werken aan toegankelijkheid” dachten leerlingen actief mee met de aannemer, installateur en architect van de nieuwbouw aan het Westeinde. Zij onderzochten hoe school toegankelijker kan worden en bedachten ze oplossingen.
Drie richtingen, één doel
Voor dit project, werkten drie onderwijsrichtingen samen elk vanuit hun eigen expertise. Leerlingen van Design & Innovation richtten zich op bewegwijzering en signalering binnen het gebouw en ontwikkelden een sign-product om faciliteiten beter vindbaar te maken voor mensen met een beperking. De studierichting Techniek & Innovatief Vakmanschap onderzocht de fysieke toegankelijkheid van ruimtes en ontwierp maquettes met duurzame materialen, bijvoorbeeld voor rolstoelvriendelijke ingangen. De leerlingen van Zorg & Welzijn verdiepten zich in het dagelijks leven met een beperking en brachten in kaart welke obstakels men tegenkomt, waarna zij hun advies gaven.
Project van 12 weken met eindpresentatie
Het project duurde 12 weken en in die periode werkten de leerlingen intensief aan hun plannen. Op 18 februari presenteerden zij hun oplossingen aan de opdrachtgevers: de aannemer, architect en installateur.
Tijdens deze presentaties werden slimme ideeën gedeeld op het gebied van toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden, zoals geleidelijnen op de vloer en voelbare letters bij lokalen. Voor rolstoelgebruikers werden onder andere automatische deuren met lage bedieningsknoppen, ruime liften, balies op verschillende hoogtes, brede gangen en invalidentoiletten met alarmkoorden voorgesteld. Ook werd nagedacht over minder hoogteverschillen, extra liften, lage stoepranden, aangepaste balies en hellingbanen met een veilige hellingshoek. Daarnaast werd een systeem bedacht waarmee deuren met een app of knop bediend kunnen worden.
Uniek kijkje in de wereld
Voor de leerlingen was dit een nieuwe manier van leren. Ze werkten samen met echte vakmensen en kregen een uniek kijkje in de wereld waarin ze later werken. Dit project liet leerlingen zien hoe belangrijk toegankelijkheid voor alle mensen is. En benadrukt het belang van het samenbrengen van onderwijs en de buitenwereld. Ben je benieuwd naar de opdracht? Kijk dan op Samenwerken aan toegankelijkheid.